Wing span | 28 m |
Wing area | 17,61 m² |
Aspect ratio | 44,5 |
Fuselage length | 9,1 m |
Height (fin plus tailwheel) | 1,7 m |
Empty weight with min. equipment | ca 605 kg |
max Ramp weight | 810kg |
Wingloading | 40 - 46 kg/m² |
max. Speed | 280 km/h |
min Speed | 75 km/h |
min Sinkrate | ~ 0,4 m/s |
best Glideratio | ~ 60 |
Solo engine | ~ 62 PS/hp |
FRP-Prop (Technoflug) | Ø 1,6 m |
Rate of climb with engine (according ICAO standard athmosphere) | 2,6 m/s |
Cruise speed in powered flight | max. 140 km/h |
max Useable tank capacity | 42 ltr |
Datasheet: | EASA.A.076 |
Options
Fuselage:
A longer nose cone and wider cockpit provide for more seating comfort and ampel space even for tall pilots. For more passive safety the seating pan is made from carbon-kevlar-fibre hybrid material. The ruder with the new central hinge serves for less effort and thus higher control comfort during flight. The hydraulic disc brake on the retractable gear is connected to the speed brake lever fully applied. Cockpit ventilation through air intake at the fuselage nose.
Wing:
6-part cantilever wing with laminar airfoil and dual boundary layer control on lower wing surface. The HQ17 airfoil is used throughout the whole 28 meter long wing from tip to tip. Fuel bags can be installed into each inner wing. All control surfaces are made from high modulus carbon fibre providing an extra stiff and light weight system. Metal dive brakes covered by flexible fibre top come out of the upper wing surface. Push rods guides are sealed by rubber bellows.
T-tail:
Conventional stabilizer, stabilizer fin in CFC sandwich construction; glass fibre vertical fin to provide optimal radio performance with the built in antenna
Cockpit:
Removable carbon design contour seats with built in cavity for a parachute. One piece perspex canopy for improved pilots visibility equipped with three sliding windows. The two rear sliding windows allow for applying bug wipers from the rear seat. Defogging ventilation for the canopy.
Individually controllable air outlets for each pilot on the right cockpit wall.
Equipment:
Continuously adjustable quick trimming adjuster– adjustment lever on the controlsticks. Front seat ruderpedals adjustable in flight. Tost safety release for aircarft towing. Radio antenna built in to vertical fin for optimal radio performance. Wing extensions with wheels and wheel fairings for improved ground handling. Fuel bags with 19 ltr capacity each in both inner wings plus a 8 ltr plastic tank in the fuselage.
Powerplant:
Solo engine 2625/2 with 625 cc , ca 62 hp and dual ignition. Centrifugal sliding clutch in toothed belt drive for smoother running comes as standard equipment. Electric power supply by two lead batteries, one in each inner wing.
Saving weight:
Already during construction of the fuselage shells about 10 kg of resin weight is saved by taking out surplus resin by vacuum sucking. Additional 5 kg can be saved by using lithium-mangan-batteries in the fuselage instead of lead batteries in the inner wings.
Option:
Optimization of aerodynamic performance by boundary layer control both during slow and high speed flight. An air duct is built into each wing. Air coming from a NACA intake on the side of the fuselage is guided by the air duct and blown out through small boreholes along the wingspan not far forward of the control surface gaps at slow speeds. For higher speeds the airflow is blocked off. The so called laminar bubble is then eliminated by a turbulator-tape.
Spannweite: | 28 m |
Flügelfläche: | 17,61 m² |
Flügelstreckung: | 44,5 |
Rumpflänge: | 9,1 m |
Höhe (Seitenleitwerk mit Heckrad): | 1,7 m |
Leermasse mit Mindestausrüstung: | ~ 605 kg |
max. Abflugmasse: | 810kg |
Flächenbelastung: | 40 - 46 kg/m² |
Höchstgeschwindigkeit: | 280 km/h |
Mindestgeschwindigkeit: | 75 km/h |
geringstes Sinken: | ~ 0,4 m/s |
beste Gleitzahl: | ~ 60 |
Solo Motor: | ~ 62 PS |
Kunststoffpropeller (Technoflug): | Ø 1,6 m |
Steiggeschwindigkeit mit Motor nach ICAO Standardatmosphäre: | 2,6 m/s |
Reiseflug mit Motor: | max. 140 km/h |
ausfliegbarer Tankinhalt: | 42 ltr |
Kennblatt: | EASA.A.076 |
Extras
Rumpf
Geräumiges Cockpit auch für große Piloten. Die Sitzwannen sind für die passive Sicherheit aus Kohle- und Kevlarfasern hergestellt. Seitenruder mittig aufgehängt dadurch Bedienung mit geringerem Kraftaufwand. Einziehbares Fahrwerk mit hydraulischer Scheibenbremse, die beim Durchziehen der Bremsklappen betätigt wird. Lufteinlaß für Cockpitbelüftung in der Rumpfnase
Flügel
Freitragender, 6-teiliger Flügel mit Laminiarprofil und doppelter Grenzschichtbeeinflussung an der Flügelunterseite. Das Profil HQ17 ist für den Innen, Außen- und Ansteckflügel verwendet
Die Spannweite beträgt 28m. Benzinsäcke in den Innenflügeln installiert; Querruder in CFK-Bauweise mit Hochmodulfasern, daher sind die Ruder besonders leicht und steif. Sturzflugbremsen aus Metall mit federnden Abdeckbändern auf der Flügeloberseite. Stoßstangen im Flügel durch Faltenbälge abgedichtet.
T-Leitwerk
Gedämpftes Höhenleitwerk, Höhenflosse in CFK-Sandwich-Bauweise, Seitenflosse aus Glasfaser, der einen besseren Empfang für die eingebaute Funkantenne gewährleistet.
Cockpit
Herausnehmbare Sichtcarbon-Schalensitze mit angepassten Fallschirmwannen. Einteilige Plexiglas-Haube für bessere Sicht der Piloten, mit insgesamt 3 Schiebefenstern. Vom hinteren Sitzplatz aus können aufsetzbare freilaufende Mückenputzer durch die beiden hinteren Schiebefenster aufgesetzt werden. Antibeschlag – Belüftung der Haube. Für Pilot und Co-Pilot je eine separate individuell einstellbare Luftdüse in der rechten Bordwand.
Ausstattung
Stufenlos verstellbare Schnell-Trimmung - verstellbar durch Betätigungshebel an den Knüppeln. Seitensteuerpedale vorne im Flug verstellbar. TOST-Sicherheitskupplung für Flugzeugschlepp. Sperrtopfantenne für optimalen Funkempfang in der Seitenflosse eingebaut. Ansteckflügel mit Rädern und Radverkleidung für besseres Handling am Boden. Benzinsäcke mit je 19 Liter Fassungsvermögen in den Innenflügeln und 8 Liter Kraftstofftank im Rumpf
Triebwerk
Solo Motor 2625/2 mit 625 ccm, ~ 62 PS und Doppelzündung. Serienmäßig mit Fliehkraft – Rutschkupplung im Zahnriemenantrieb ausgestattet; dadurch längere Lebensdauer des Zahnriemens und verbesserte Laufkultur von Motor und Propeller. Stromversorgung über zwei im Innenflügel untergebrachte Blei-Akkus (zusammen 14 AH).
Gewichtsersparnis
Bereits beim Bau der Rumpfschalen werden durch das Absaugen des überschüssigen Harzes ca 10 kg Gewicht eingespart. Weitere 5 kg Gewichtseinsparung durch Lithium-Mangan Akkus im Rumpf anstatt der Blei-Akkus im Flügel möglich.
Option
Leistungsoptimierung durch Grenzschichtbeeinflussung im Langsam- und Schnellflug. In die Flügel ist ein Luftkanal eingebaut. Die Luft gelangt über die seitlich am Rumpf eingebaute NACA-Hutze in diesen Kanal und tritt durch kleine Bohrungen entlang der Flügelunterseite aus. Im Schnellflug ist die Luftzufuhr der Ausblasung abstellbar. Die „Blase“ wird dann durch ein hinter den Ausblaslöchern angebrachtes Noppenband gestört.